
γραφα, είναι το 1642, στην Έκθεση του επισκόπου Νικ. Ρήγου προς τη Ρώμη.
Εκεί, εκτός από την ύπαρξη της εκκλησίας, ο επίσκοπος μας πληροφορεί πως τα εισοδήματά της ανέρχονται σε 6 ρεάλια το χρόνο.
Η επόμενη φορά που γίνεται αναφορά στο εξωκκλήσι αυτό είναι από τον Γιώργο Πιπέρη, στη διαθήκη του στα 1652, που εκτός από μια Λειτουργία που θεσπίζει κατ’ έτος για την ψυχή του σ’ αυτή την εκκλησία, μας πληροφορεί πως η εκκλησία βρίσκεται κτισμένη μέσα στο ακίνητο του Τζουάννε Ριμόντο. Ο Ριμόντος είναι και ο ιδιοκτήτης; Δε γνωρίζουμε.
Ο πρώτος γνωστός ιδιοκτήτης που αναφέρεται είναι ο Φραγκίσκος Φώσκολος, στα 1772. Μια δεκαετία αργότερα έχουμε την πληροφορία πως ο Φρ. Φώσκολος οφείλει να τελεί κάθε χρόνο τέσσερις Λειτουργίες, από τις οποίες οι τρεις επίσημες και με τη συμμετοχή και άλλων ιερέων, εκτός από τον λειτουργό εφημέριο του χωριού. Οι υποχρεώσεις τους ήταν οι εξής:
Μια Λειτουργία ψαλτή τη δεύτερη μέρα της Πεντηκοστής με δυο ιερείς και να δώσουν μισό ρεάλι στον εφημέριο που θα είναι σ’ αυτό το χωριό του Σμαρδάκιτου και ένα τέταρτο σε ένα άλλο ιερέα και αν υπάρχει και ένας διάκος άλλο ένα τέταρτο και να τους δώσουν να γευματίσουν όλοι και να φροντίσουν να λεχθεί το Αγιότατο Ροδάριο από τους χωρικούς και τις γυναίκες εκείνο το πρωί και να του φέρουν να φάνε ό,τι νομίσουν στην Εκκλησία.
Μια Λειτουργία στον Αγ. Μιχαήλ ψαλτή με τρεις ιερείς τη μέρα του Αγ. Μιχαήλ 29 Σεπτεμβρίου.
Μια Λειτουργία απλή στον Αγιο Ιωάννη Ευαγγελιστή στις 27 Δεκεμβρίου.
Επίσης μια άλλη Λειτουργία στον Ευαγγελισμό της Παναγίας και μη μπορώντας να βρεθούν ιερείς εκείνη τη μέρα οφείλουν να την τελούν μία άλλη μέρα μέσα σ’ εκείνη την εβδομάδα.
Επίσης μια άλλη τη μέρα των Αγ. Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στις 29 Ιουνίου, με την υποχρέωση να ανάβουν το καντήλι σ’ αυτή την Εκκλησία κάθε Σάββατο βράδυ και όλες τις γιορτές των προαναφερόμενων αγίων.
Επίσης δυο λειτουργίες για το χωράφι του Σαραντά. Τη μια στις 15 Αυγούστου, στη Μετάσταση της Παναγίας και την άλλη στη Γέννηση του Κυρίου μας.
(Οι Λειτουργίες αυτές τώρα επιβαρύνουν την Ελένη Νταμπουράκη)
Επίσης μια Λειτουργία για το χωράφι στο Λάκκο, μέχρι δυο άτομα.
Επίσης μια Λειτουργία στη γιορτή του Αγ. Φραγκίσκου της Ασσίζης, για τον νεκρό Φραγκίσκο Φώσκολο, για τις αυξήσεις που έκανε στα λεγάτα του Αγ. Μιχαήλ, δηλ. μέχρι σε τρία άτομα.
Εγώ Ιωάννης Ριμόντος και εφημέριος αντέγραψα αυτές τις υποχρεώσεις από τις διαθήκες.
Ο Δον Ιωάννης Ριμόντος, που σημείωσε τα πιο πάνω στον “Κώδικα” της ενορίας, ήταν εφημέριος στο Σμαρδάκιτο προς το τέλος του 18ου αιώνα, μετά τον Φραγκίσκο Φώσκολο. Διαβεβαιώνοντάς μας ότι η Ελένη Νταμπουράκη (=Ελένη Δασύρα) είναι εκείνη που οφείλει να τελεί τις Λειτουργίες, φαίνεται πως η εκκλησία πέρασε από την οικογένεια Φωσκόλου στην οικογένεια Δασύρα, που την κράτησε πάνω από ένα αιώνα. Στην ίδια οικογένεια των Ταμπουράκηδων (Δασύρας) πρέπει να ανήκε εκείνη η φραγκισκανίδα καλόγρια “του σπιτιού” στο Σμαρδάκιτο, που φαίνεται ως ιδιοκτήτρια του ναού στα 1827, και η οποία εκτελούσε τα συσσωρευμένα λεγάτα. Πολύ πιθανό, απ’ αυτή την καλόγρια να πέρασε η εκκλησία στον συγγενή της Ιωάννη Δασύρα, που εμφανίζεται στα 1867 ως ιδιοκτήτης.
Όλα αυτά τα λεγάτα έχουν μοιραστεί σε πολλές οικογένειες μέσα στον αιώνα που ακολούθησε. Έτσι είναι αρκετές εκείνες οι οικογένειες, με διάφορα επώνυμα, που οφείλουν να τελούν τις υποχρεώσεις (συχνά δυσβάσταχτες) που όρισαν οι πρόγονοί τους. Η Εκκλησία ανήκει σήμερα στον κ. Μάριο Κρητικό, που φροντίζει για την τέλεση μιας ετήσιας Θ. Λειτουργίας.
Τμήμα από το βιβλίο Μικρή Ιστορία του Σμαρδακίτου Της Τήνου. του π. Μάρκου Φώσκολου