Αυτό το εξωκκλήσι είναι ιδιαίτερα παλαιό. Γύρω του είναι εμφανή τα σημάδια άλλων παλαιών κτισμάτων, σπαρμένα από σπασμένα πήλινα δοχεία, και η ιδιόμορφη οικοδομή του φανερώνει πως διαφορετική πρέπει να ήταν πριν από κάποιους αιώνες η εξωτερική του μορφή. Πεποίθησή μου είναι πως το μικρό αυτό εξωκκλήσι ήταν ένα από τα πολλά της περιοχής κατά τη βυζαντινή περίοδο, όταν εκεί ζούσαν ερημίτες, κάποιος από τους οποίους το χρησιμοποιούσε για την προσευχή του. Εκτός από την αμυδρή ανάμνηση κάποιου μόνιμου κατοίκου της περιοχής (αναφέρεται απλώς και μόνο ως “Γκνταδιώτης”), γενικότερη είναι η πεποίθηση πως η περιοχή ήταν κάποτε κατοικημένη, πράγμα που ενισχύεται και από την ύπαρξη πηγών και πολυάριθμων αγροτικών κτισμάτων.
Ο Άγιος Μιχαήλ ανήκει στον αρχιτεκτονικό ρυθμό της επιπεδόστεγης βασιλικής με ιδιαίτερα μεγάλο πρόβολο (κρέμαση), χωρίς παράθυρο (πράγμα που ίσως να συμμαρτυρεί για τη διαφορετική αρχική του μορφή), με κτισμένη κόγχη ιερού, πρόσθετη Αγ. Τράπεζα και κτιστά εσωτερικά καθίσματα για τους πιστούς. Κατείχε πέντε μικρά κτήματα στις τοποθεσίες Καλοράκινο (;), Πέραμα, στη θάλασσα, στον Ξηρόκαμπο και στον Γκντά, που δεν απέδιδαν τίποτα επειδή ήταν βοσκές (παραγκαιριές) και το εξωκκλήσι το συντηρούσε τόσο στις υποχρεώσεις του (1 Λειτουργία το χρόνο την ημέρα της γιορτής του, στις 29 Σεπτεμβρίου), όσο και στην κτιριακή του συντήρηση το ενοριακό ταμείο. Η εικόνα του Αγ. Μιχαήλ είναι πάνω σε μουσαμά, αχρονολόγητη, αλλά πρέπει να κατασκευάστηκε στις αρχές του αιώνα μας από κάποιο λαϊκό ζωγράφο.
Τμήμα από το βιβλίο Μικρή Ιστορία του Σμαρδακίτου Της Τήνου. του π. Μάρκου Φώσκολου